Eilean Donan Castle

Rondreis Schotland

Schotland het land met prachtige vergezichten, ruig landschap, scones, uitgebreid ontbijten en onvoorspelbaar weer. Het genieten begon al met de voorpret. Uren kan ik reisblogs lezen. Er moest een keuze gemaakt worden welke plekjes we wilden zien in twee weken tijd. Dit was nog een hele uitdaging.

De route

Bootreis

Onze reis begon in IJmuiden. We vertrokken met de boot naar New Castle. Iets wat ik iedereen zou aanraden. Je kan met je eigen auto op reis gaan. Heerlijk je auto volladen met o.a. regenkleding, spelletjes en een picknickmand. Op de boot kan je genieten van het uitzicht, heb je een fijne slaapkamer en kan je zelfs uiteten gaan. Ik had reispilletjes ingenomen waardoor ik niet last had van de bootreis.

Glencoe

Eenmaal aangekomen in New Castle vertrokken we naar Glencoe. Een autorit van ongeveer vijf uur. Het eerste stukje was nog op de snelweg, maar al snel werd de weg verruild door smalle weggetjes. Glencoe is prachtig om doorheen te rijden. Bij elke bocht word je verrast door het uitzicht.

Eilean Donan

Net voordat je de brug overgaat naar Isle of Sky ligt een authentiek kasteeltje op een eiland. Voordat we naar Isle of Sky gingen hebben we hier overnacht. Van Glencoe naar EileanDonan is in principe maar twee uur rijden. Wij hebben alleen de toeristische route genomen via Fort William en Loch Nes. We moesten de trein uit Harry Potter natuurlijk aanschouwen en bij Loch Nes hebben we geluncht.

Isle of Sky

Wij verbleven in het oosten van Isle of Sky. Vlakbij hikes die we heel graag wilden doen. Er zijn weinig wegen in Isle of Skye waardoor het rijden langzaam gaat. Wij vonden dit alleen maar een heel leuk avontuur. We hebben vele herten en schapen gespot en uit het niets kan je ook opeens een rode telefooncel tegenkomen.

Mull of Kintyre

Van isle of Sky naar Mull of Kintyre is ongeveer 7 uur rijden. Een beetje uit de route maar toen wij onze reis naar Schotland gingen plannen viel dit samen met een bijzonder moment met de familie van manlief. We hebben een paar hele bijzondere dagen samen gehad.

Loch Lomond

Onze volgende stop was maar twee uurtjes verder. We hebben vooral genoten van onze bijzondere accommodatie. Heerlijk bij de vuurkorf een boekje gelezen. Na alle hikes en familie dagen was het tijd om te ontspannen.

Edinburgh

Onze laatste stop in Schotland was Edinburgh. We hebben daar gezellig door de stad gelopen, heerlijk gegeten en uitgeslapen. Na Edinburgh was het helaas weer tijd om naar New Castle te gaan. Daar pakten wij de boot naar huis.

Overnachtingen Schotland

Onze reis was een mix van hutjes in de middle of nowhere, kastelen en hotels.

Craiglinnhe House

Onze eerste stop was in Glencoe. We verbleven twee dagen in een guest house met uitzicht op Loch Linnhe. De kamers waren heerlijk Schots, het ontbijt voortreffelijk en de eigenaar was zeer betrokken en enthousiast. We kregen allemaal tips voor de omgeving en we voelden ons erg welkom.

Deze overnachting gaan we zeker onthouden. Klik hier om naar de website te gaan van Craiglinnhe House.

Sleepy Hollow

Bij Eilean Donan verbleven we in een Airbnb. De locatie was top, we konden zo naar het kasteel wandelen. Deze accommodatie zou ik alleen aanraden voor een nachtje. De kamer was klein en je hebt geen mogelijkheid om lekker te zitten of te koken.

Klik hier om naar de Airbnb Sleepy Hollow te gaan.

The Wee Bothy

Toen ik deze Airbnb had gevonden was ik gelijk verliefd. Een lief klein hutje tussen de schapen. Een beetje primitief maar dat vonden wij juist karakteristiek. Na een paar dagen vooral vette hap, was het ook heel fijn dat we weer zelf konden koken. Er was ook een veranda waar je in hangmatten kon genieten van het uitzicht. We hebben hier drie nachten geslapen.

Klik hier om naar de Airbnb The Wee Bothy te gaan.

Stonefield Castle

Een hotel in een kasteel waar we altijd bijzondere herinneringen zullen koesteren en verschillende emoties. Van afscheid tot nieuw leven. Hier kwamen we er namelijk achter dat ik zwanger was. Het was een hele uitdaging om bij het ontbijt dit geheim te houden. De spek moest opeens goed doorbakken worden en de rauwe zalm liet ik staan. Het restaurant heeft een prachtig uitzicht en we hebben er ook heerlijk gegeten. In de avond konden we met de familie gezellig spelletjes spelen bij de bar.

Klik hier om naar Stonefield Castle te gaan.

Herdershut

Toen deze Airbnb langskwam viel mijn oog gelijk op het buitenbad. Ondanks dat de natuurlijk prachtig is rondom Loch Lomond, hebben wij vooral genoten van de rust. Heerlijk de vuurkorf aan, badderen en lezen. Er is ook een gigantische boom met een schommel.

Klik hier om naar de herdershut te gaan.

No. 11 hotel

Tijdens onze laatste overnachtingen van onze rondreis door Schotland konden we ons wanen in luxe. We hadden nog nooit zulke grote hotelkamers gezien. De badkamer was al groter dan het hutje in Isle of Skye. Het ontbijt was voortreffelijk en we liepen zo het centrum van Edinburgh in.

Klik hier om naar No.11 hotel te gaan.

Part 2 Schotland

Ik hoop dat jullie heerlijk genieten van de beelden van onze rondreis door Schotland. Uren kan ik nog doorschrijven. Jullie houden nog onze mooiste wandelingen, fotografie tips en mijn ervaring met de Schotse keuken van mij tegoed. Part 2 volgt spoedig.